Doelstelling
Thema's
We zorgen ervoor dat onze organisatie duurzaam (en) passend ingericht is om onze ambities te behalen. Dat vraagt om een organisatie die zich aan kan passen aan een steeds veranderende vraag vanuit de samenleving. Hiervoor moet de basis op orde zijn en zal de organisatie constant in ontwikkeling blijven. Daarom is het thema van dit programma Organisatie in ontwikkeling.
Ontwikkelingen en maatregelen
Ambities en uitdagingen
De organisatie is en blijft in ontwikkeling. Vorig jaar is focus aangebracht door in te zetten op vier thema’s: Leiderschap, Resultaatgerichtheid, In control en Vitale organisatiecultuur. Deze thema’s blijven onverminderd van kracht. Met de keuzes die in deze perspectiefnota worden gemaakt wordt vanuit de inhoud focus en richting gegeven.
Door die keuzes verandert niet per definitie de hoeveelheid werk maar wel de manier waarop we dat doen en wie we daarvoor nodig hebben. Hierbij zien we verschuivingen ontstaan waarbij we minder beleid maken en veel meer stimuleren, samenwerken en loslaten. Dat vraagt om medewerkers die deze regierol goed kunnen invullen. Daarnaast vragen de keuzes om goed werkende en innovatieve systemen en beschikbaarheid van betrouwbare data en stuurinformatie. Door het gebruik van data en innovatieve systemen kunnen wij veel efficiënter en effectiever onze middelen inzetten. Ook hierin zien we een veranderende vraag in expertise en een noodzaak om te investeren in informatiemanagement.
Dit vraagt om een goede strategische personeelsplanning (SPP) waarbij tijdig kan worden geanticipeerd op deze veranderende vraag. Bij de begroting 2020 zal een eerste opzet van deze SPP worden opgeleverd.
Huis op orde
Parallel aan het traject van de perspectiefnota waarbij onze inhoudelijke taken onder de loep zijn genomen is ook gekeken naar onze bedrijfsvoering. Waarbij nadrukkelijk is gekeken of we deze middelen zo effectief en efficiënt mogelijk inzetten. Daarbij is - net als voor onze inwoners - ook gekeken of het voorzieningenniveau nog passend is bij de omvang van onze organisatie. Een belangrijk aspect hierbij is uiteraard de huisvesting. Hiervoor wordt momenteel een bestuursopdracht uitgewerkt. De komende maanden worden verschillende besparingsopties verder uitgewerkt die vervolgens in de begroting 2020 worden opgenomen.
Daarnaast zien we naar de toekomst toe nog volop kansen door onze basissystemen en processen verder op orde te brengen en nadrukkelijker in te zetten op digitaliseren. Waarbij we digitaliseren om slimmer te werken, data benutten om onze inwoners nog beter van dienst te zijn en zorgvuldig omgaan met privacygevoelige informatie.
Een randvoorwaarde voor verdere digitalisering is wel dat de processen en de ICT-infrastructuur op orde zijn. Dit vraagt in de eigen organisatie nog de nodige inzet maar ook bij De Connectie. De Connectie werkt hard om de ICT-infrastructuur op orde te krijgen. Voor beide geldt dat de te kosten voor de baat gaan.
Meerjarig zien wij door een andere manier van werken, de basis op orde brengen en nadrukkelijk inzetten op gebruik van data, digitaliseren en automatiseren een compactere organisatie ontstaan en de kosten van de bedrijfsvoering verder afnemen. Omdat dit de eerste jaren nog wel investeringen vraagt, wordt deze besparing stapsgewijs opgebouwd.
Bij de begroting 2020 ligt een er concreet plan hoe we deze besparingen gaan realiseren.
Totaaloverzicht (meerjarige) besparing cluster
Activiteiten | Besparing (€) | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
1. | Formatie en bedrijfsvoering | 75.000 | 225.000 | 562.000 | 750.000 |
Totaal | 75.000 | 225.000 | 562.000 | 750.000 |